Қазақ зиялы қауымының қалыптасуының өз тарихы бар. Әріректе қадау-қадау білікті ғалым, әйгілі ақын, қажырлы қайраткерлер болғанмен, олар қол ұстасып, бірігіп, ортақ тілекпен қайрат қылатын саяси, мәдени топқа айналған жоқ. Сол тұрғыдан келгенде, зиялы қауымның қалыптасуы Алаш қозғалысына байланысты деп айтуға болатын шығар.
Бірақ Алаш азаматтарының тағдыры тарихтан белгілі. Қылышынан қан тамған большевиктер заманында қуғын-сүргінге ұшырап, түгелдей дерлік атылып кетті. Коммунистік идеологияның басшыларына бұл аз көрініп, олардың жазған шығармаларын жоюға тырысты. Тіпті бұл да аз көрінген болу керек, енді олардың атын ататқызбау туралы нұсқаулар беріліп, оны арнайы органдар қапысыз қадағалап отыратын. Одан кейінгі зиялы қауымның сипаты белгілі: негізінен кеудемсоқ белсенді, жандайшап қаламгерлер мен ғалымдар, өнер қайраткерлері. Олардың өзін екіге бөлуге болар еді. Біріншілері – большевиктік идеяға шын берілген, одан басқа өмірді мойындамайтын, алаңсыз коммунистер, екіншілері – қоғамдағы әділетсіздік пен қиянатты іштері сезетін, бірақ билікке қарсылықты құдайға қарсылықтай көретін, көнімпаз, зәрезап топ. Біз ес білген кезде осындай заман болды. Бірақ заман қанша қатал болса да, шындық, әлдебір тесіктен сығалаған жетім сәуледей, ықыласы бардың көзіне түсуге сұранып тұрушы еді. Әркім ортасына қарап қалыптасады. Мен өзімнің әрі ағам, әрі өзіме Алаштан қалған алтынның сынығындай көрінетін ұстазым – Сейітбек Нұрхановтың арқасында Алаш идеясымен студент кезімде таныстым. Мінеки, осындай идеямен бірге ауырып, бірге жүріп, бірге сырласқан, достасқан адамым Рымғали Нұрғалиев деп айтуыма болады. Бір-бірімізбен студент кезімізден таныспыз. Ол ҚазМУ-де филология факультетінде менен екі курстай бұрын оқыды. Алайда, шын сырластығымыз әдебиет табалдырығынан аттап, алғашқы шығармаларымыз жарық көре бастаған кез еді. «Алуан-алуан жүйрік бар, әліне қарай шабады», деген. Қазақта, құдайға шүкір, атақты ғалым аз емес. Бірақ солардың ішінде, қазақ руханиятынан өзіндік ерекше орын алатын, парасаты биік ғалымның бірі емес, бірегейі Рымғали Нұрғалиев. Рымғали ғылыми жорығын ерте бастады. Жап-жас кезінде докторлық диссертациясын қорғап, өз қатарын шулатқаны әлі есімде. Бірақ әлдекімдер Мәскеуге арыз жазып (сондай бір «дәстүр» болған), еңбегін бекіттірмей тастапты деп естідік. Арыз жазғандар диссертациядан қандай қателік тапқанын ол кезде білген жоқпыз. Менің білетінім – Рымғалидың нені жазса да терең зерттеп жазатыны, жан-жақты мол білімі (мектепті медальмен бітіріп, алғашқы жоғары оқу орнына емтихансыз түскенін ұмытпайық), ұлттық мүддеге, Алаштың аманатына адалдығы, туралығы, тазалығы. Жаңағы арыздың тоқетерін кейін білдік: «алашордашыл, ұлтшыл авторларды мақтаған» деген айып тағылыпты. Ол кезде бұл ауыр айып болатын, бірақ бүгінгі күннің шындығынан қарасақ, айтып отырғандары рас та еді. Игіліктің ерте-кеші жоқ, Рымғали он жылдан кейін докторлығын қайта қорғады. Өткеннен бір оқиға есіме түседі. Ұмытпасам, 1972 жылы болу керек. Қазіргі аты әйгілі жазушылар Әбіш Кекілбаев, Мұхтар Мағауин, Қабдеш Жұмаділов, осы Рымғали, тағы басқалар бар, бәріміздің балаларымыз қазақ мектебіне бірінші сыныпқа баратын болып, төбеміз көкке жетіп қуанған едік. Өйткені, ол кезде қазақ мектебінде бала оқыту, шын мәнінде, ұлттық проблема болды. Алматыдағы №12 мектепті бірыңғай қазақ мектебіне айналдыру үшін, қазақ интеллигенциясы билік басындағылардың кеңсесін жағалап, бірнеше жыл салпақтады. Биліктің айтуынша, жұрттың өзі балаларын қазақ мектебіне бергісі келмейді екен. Міне, біз бір топ жазушы балаларымызды әкеп тұрмыз. Бізден басқа да келіп тұрғандар аз емес секілді. Жұрттың бойынан ұлттық рухтың ояна бастағанын сезгендей болып, бәріміз де мектептің алдында толқып тұрмыз. Балаларымызды тіркеткеннен кейін, Рымғали шыдай алмай: – Әй, жігіттер, ақ түйенің қарыны жарылғандай мынандай күнде текке тарап кете береміз бе? Кеттік біздің үйге, тойдың басы болсын, – деді. Шақырған түгілі шақырмаған жерге де баруға дайын тұратын кезіміз. Бәлкім оншақты, бәлкім одан да көп – бір топ жігіт балаларымызды жетелеп, Рымғалидың үйіне жетіп келдік. Қысқасы, той басталды да кетті. Рымғалидың үйінен кейін тағы біреу үйіне шақырды. Бас аяғы қанша үйде болғанымыз есімде жоқ, бір қарасам, Қабдештің үйінде отыр екенбіз. Ақыры армансыз тойлап, түнгі сағат үште балаларымызды жетелеп, теңселе басып, үйлерімізге келдік. Бүкіл руханият атаулы негізінен тіл арқылы жасалатыны белгілі. Ұлттық дүниетаным, дүниетүйсік, салт-сана, әдет-ғұрып, мінез құлық – бәрі де тілмен қалыптасады. Ал біздің алдымыздағы ел мақтанышы болған ағалардың өз балаларын орыс тілінде оқыту арқылы ұлттық сананың әлсіреуін тездете түскені мәлім. Сондықтан осындай – қазақ тілінің болашағы жоқ деген ұғым қалыптасқан ортада балаларымызды қазақ мектебіне беруіміз – өзімізге ұлт үшін күрестің басы болып көрінгені рас.
Алдыңғы
Келесі